duminică, 29 martie 2009

Criza va schimba „presa de biznis”



Am vazut in presa exemplare de mi-e jena ca sunt contemporan cu ele, ca respir acelasi aer cu ele. Dar asta nu, nu e noutate. Uscaturi sunt peste tot, zice o vorba inteleapta. Aiurea... Ca sa schimbam societatea de azi trebuie sa se reformeze cea mai inchistata structura existenta in Romania pe langa Biserica: mass media.

Iar ponderea exemplarelor stricate e atat de mare ca sufoca adevarata presa. Inainte, in facultate, sau la inceputurile ziaristicii mele aveam mari sperante. „Presa schimba societatea” „Presa modeleaza constiinte” „Mass media arata calea spre progres”... Pe naiba!...

Aproape ca mi-e rusine de ce exemplare am vazut in presa, printre cele mai mari scursuri ale societatii si pe langa ca sunt asa sunt si cu aere cu figuri in cap. Cel mai bun exemplu e cum au iesit ca ciupercile toate prostiile de chestii economice pline de dude si de ciorbe reincalzite. Care nu critica niciodata nimic. Sau care fac o adunare si-i zic „conform unei analize a ziarului nostru”. Si care dau cifre de afaceri si sunt pline de pupincuristi.. ZF si Standard au "talentul" de a scoate un material de bine din orice stire proasta. Pai asta e presa? NU... Nu e. Oamenii onesti sunt raritati.

Cel mai bun exemplu e un material recent din ZF in care stirea era ca dau afara 43 de oameni la Coca Cola. Si ei au inceput cu cifra de afaceri in crestere. Bine le face Isarescu ca ii tot face de rahat in conferinte sa vada tot poporul. Nu mai zic de Monkey Canal cu oameni cu degetele in toate borcanele si conflicte de interese sau de toate revistele glossy de „biznis” care sunt vai steaua lor ca si continut. Cititi materialele economice din Qmagazine! Niste tristeti.... Sau de toate sandramalele de site-uri economice care dau copy- paste de pe agentii dar ei se cred super tari, gen Dailybussines, Bizcity, WallStreet. Sau Hotnews care sunt in fapt revista presei cu cu agentii la greu si condimentat cu niste materiale proprii.  

Diferenta  cea  mai mare e ca in Anglia Financial Times sau Wall Street Journal in America scriu pentru micul investitor, pentru poporul cotizant. La noi scriu pentru directori, pentru reclama. E trist dar ne meritam soarta ca popor. Pentru ca am fost invatati gresit de cand cu cresterea asta economica, de cand cu duduitul. S-a vazut ca nu e bine. Toata presa a urlat ca duduitul nu se sustine. Acum, culmea, exact in presa s-a manifestat mai tare duduitul, la fel de nesanatos.

Si asa au triumfat pupincurismele de biznis, "oamenii competenti". Acum vor castiga ori ziarele generaliste cu valori si principii si atitudini, ori „ presa de biznis” de genul. Si dupa cum se va maturiza societatea in timpul crizei si isi vor schimba perceptia managerii, asa se va schimba si presa. Isarescu a zis saptamana trecuta ca creditarea pe locuinte si consum nu va invia, amin!

Asa ca easy money, pe care ii faceau managerii pana acum in Romania nu vor mai fi. Vor trebui sa faca afaceri pe bune. Pana acum era de ajuns sa dea niste interviuri platite in ZF si se faceau cu contract gras la companii, regii, autoritati de stat. Acum vor trebui sa lupte pe bune pentru bani. Si cand managerii vor reveni cu picioarele pe pamant, se vor reorienta. Pentru ca presa de biznis e „pre-pay”. Acum nu o sa mai fie de ajuns. ZF-ul are impact limitat: 17 mii de exemplare tiraj, limba de lemn.

Restructurarea companiilor de stat va continua pe linie dupa acordul cu FMI. Firmele parazit vor disparea. Si o data cu ele vor disparea si acesti easy money. Pentru ca marile ziare generaliste fac opinia publica, nu cele de finante. Iar in furia generala cu pierderi, gauri negre, subventii din buzunarul tuturor, somaj si altele, cele de biznis cad sigur. Se vede clar traiectoria in SUA, cu scandalurile AIG si Merrill Lynch. Iar astea sunt doar ultimele scandaluri. Si la noi companiile trebuie sa se „deleverage”. Managerii aia nu dau mita/reclama fara P de prosti, dau sa faca bani usor. Si daca apar bine in presa de „biznis”, care nu critica niciodata nimic, da bine la imagine. Apoi vine omul cu mapa de presa. Se prezinta: Investitor Strategicescu, om serios, bla bla... Si asa justifica si ala de se duce sa faca contractul dar si directorul companiei de stat ce il semneaza. Ca vine controlul de la Garda Financiara, Curtea de Conturi sau Corpul de Control al Guvernului si zice: uite, dom'le, e investitor serios, au participat la licitatie (facuta cu dedicatie) si au castigat, n-am ce face.

Dar de acum nu se mai poate asa, tocmai pentru ca aceste contracte-parazit dispar cu nemiluita. Disparand astea, managerii isi vor da seama ca aparitiile faimoase in ziare de biznis nu mai au efectul scontat si vor trece sa dea reclama in ziarele generaliste, cele puternice. Iar de aici va fi inceputul sfarsitului pentru presa de biznis. O data ce se reformeaza biznisul, presa de biznis nu poate ramane la fel, pentru ca a urmat acelasi model nesanatos. Kaput! Kinjiru! Amin!
Ori va scrie pentru micile investitii ale oamenilor, ca FT sau WSJ, ori va disparea. Tertium non datur

5 comentarii:

Anonim spunea...

Gresesti. Si stiu ca nu-ti place sa ti se spuna asta, dar gresesti. Presa de business va muri atunci cand intreg mediul de afaceri se va duce naibii. Nu suntem pupincuristi, ci prezentam informatii de interes pentru alti oameni decat cei din targetul unui generalist. Omul de afaceri este interesat de evolutia, strategia si veniturile firmelor din domeniul in care isi desfasoara activitatea si interesat, in general, de mediul de business. Generalistul se adreseaza altor gusturi. Mi se pare nedrept sa faci asemenea comparatii. Ce surse ai atunci cand vorbesti de presa de business platita? Sau doar presupui ca mecanismul e acelasi si fiindca e vorba de companii cu afaceri de milioane de euro mizele sunt si mai mari? Daca un ziar de business ar avea 90% dintre articole platite atunci n-ar mai exista, ci s-ar transforma intr-un copy paste de comunicate de presa sau adunatura de texte pr-istice. Si nu l-ar mai citi nimeni pentru ca n-ar mai fi credibil. Iar un ziar de business care nu este obiectiv, impartial, nu rezista. Iar ZF-ul, de exemplu, rezista, tot rezista de vreo 11 ani incoace.
Acum, sa nu crezi ca sunt avocatul jurnalistilor de business. Nu bag mana in foc pentru nimeni. Poate exista materiale platite, nu stiu, nu pot sa garantez. Dar la urechile mele n-a ajuns niciodata nimic. Iar sa pui toata tagma in aceeasi oala si sa arunci cu rahat in toate publicatiile de business mi se pare nedrept.
Si inca ceva, criza afecteaza toata media. Dar, retine un lucru, afaceristii cu banii vor cumpara in continuare ziarele sau revistele de acest tip pentru ca vor avea bani si s-a creat deja un obicei. Omul de rand s-ar putea sa nu mai cumpere deloc vreun ziar, fie el si quality.
Diferenta dintre noi doi este ca tu scrii despre lucrurile de care sunt interesati oamenii de rand iar eu despre lucrurile de care sunt interesati oamenii de afaceri. Asta nu ma face mai putin obiectiva decat tine, nici pupincurista, nici colectoare de spagi. E o altfel de raportare la publicul cititor. Si stai linistit, scursuri sunt peste tot in presa, nu numai la business.

Adi Popa spunea...

Dan are dreptate! Nu stiu in ce lume raiesti tu Diana, insa eu stiu sigur ca la unele ziare articolul d eprima pagina se plateste. Mi-au zis-o chiar mie manageri, dupa un interviu, cand ma intrebau - Cat ne costa materialul? Eu stupefiat le-am zis ca nimic. Ei au continuat - Cum asa, ca la ziarul cutare (era de business) am platit! Jur ca spun adevarul... Din pacate asta e realitatea. Chiar ieri citeam in Standard un articol. Titlul - Penetrarea telefoniei mobile in UE, la 119%. Materialul incepea insa cu veniturile medii pe cap de utilizator ale operatorilor. Asta e profesionalism?

Daniel Ionascu spunea...

Diana, se pare ca am scris degeaba mai sus. Simpla mentalitate ca ziarul de biznis trebuie sa scrie pentru manageri e gresita si am dat exemplele cu FT si WSJ care scriu pentru investitiile clasei de mijloc.
A doua parte, tu zici ca managerii s-au obisnuit sa cumpere ziarele de biznis. Daca ai vazut ti-am zis ca managerii citesc ziarele de biznis din narcisismul de a se vedea scris despre ei "de bine" si pentru ca au interese sa apara bine ca sa se incarce cu contracte. Nu poti justifica un rau (obisnuitul cu ideea de a cumpara/aparea in ziar din motivele explicate mai sus) cu altul (mita la ziare sau licitatiile cu dedicatie). Altfel ne invartim in cerc si nu rezolvam nimic in tara asta si ramanem cu "duduitul" in mana...

Anonim spunea...

@Adi Am zis ca nu bag mana in foc pentru nimeni. Nu contest ca exista cazuri. Cu atat mai rau. Dar generalizarea mi se pare gresita.
@Dan: Ziarul de business trebuie sa scrie pentru toti cei care se invart in mediul de afaceri, indiferent de dimensiunea companiei lor. La ZF exista sectiunea "Afaceri de la 0". La Standard, exista suplimentul "Antreprenor". Acolo sunt tratate business-urile mici si se scriu materiale pentru managerii aflati la inceput de drum.
Apoi, managerii s-au obisnuit sa cumpere presa de business. Da, asta am zis. Insa nu ca sa justific articolele platite. Era un argument care sa intareasca ideea ca, atat timp cat cititorul si-a format obiceiul de a cumpara si are si resurse, va cumpara in continuare si ziarul n-o sa ajunga pe masa de chirurgie. ZF-ul nu, cu siguranta.
In ceea ce priveste managerul narcisist, pentru asta s-a inventat PR-ul. Ca sa multumeasca latura narcisista a managerului. Si cand ai PR care iti salveaza oricum toate materialele cu si despre compania ta, de ce mai ai nevoie de ziar?
Sunt multi care il citesc si pentru a afla cum e piata pe domeniul X sau Y. Cand eram in agentie faceam research pe fiecare domeniu pe care aveam clienti. Pt ca asta voiau managerii, sa fie informati, in primul rand.
Ma rog, ce m-au deranjat pe mine au fost generalizarea si oarecum punerea la colt a presei de business. Si nu cred ca se justifica.

judas_priestess spunea...

Cainii latra, ursul trece!... Ai dreptate, dar degeaba hamaim noi ca nu vom schimba nimic. In spatele orcarei publicatii exista cineva care are anumite interese si asta nu se va schimba curand. Sa le fie rusine celor care accepta sa faca asta, inclusiv mie. Si la noi in redactie daca sunt stiri negative despre anumite companii, trebuie neaparat sa incepem cu ceva pozitiv si mai ales titlulsa fie pozitiv. So, RUSINICA. Din pacate nu am unde sa ma duc sa lucrez acum. Asa ca traiasca pupincurismul. In fiecare zi pierdem cate putin din demnitatea nostra!