miercuri, 21 ianuarie 2009
Rusia pofteste la active strategice cu pret de chilipir
Dupa celebrul dicton „ce-i al meu e al meu si ce-i al tau e al meu”, Rusia vrea sa puna mana pe un activ strategic economic. Gigantul aerian Aeroflot, companie detinuta majoritar de stat, vrea sa preia ... CSA, pe traducerea tuturor Czech Airlines. Ministerul de Finante ceh va scoate la mezat cei 92% din compania care zboara catre 104 destinatii din 44 de state, dupa cum spune Vedomosti. Bineinteles, totul se face impotriva intereselor actionarilor minoritari ai Aeroflot, care face oferta desi e plina de datorii.
Mikhail Poluboyarinov, vicepresedintele Aeroflot a spus ziarului in cauza ca Aeroflot planuieste sa faca o oferta, dar n-a vrut sa spuna cat ar da ca oferta.
In schimb, cehii au anuntat ca a primit oferte din partea a 10 companii. Un purtator de cuvant al Aeroflot a spus ca va depune oferta intr-un joint venture impreuna cu un partener financiar. Desigur, nu m-ar mira sa fie VEB, banca rusa de investitii a statului, sau Sberbank, cea mai mare banca rusa aflata in proprietatea statului sau chiar GazpromBank.
Yelena Sakhnova, un analist la VTB Capital evalueaza compania ceha la 800 de milioane de dolari, ceea ce insemna ca pentru 92%, Aeroflot ar da 735 de milioane de dolari. Dar, aceasta nu este ultima suma, pentru ca de aici s-ar reduce datoria firmei cehe, care este destul de mica, dar nu insignifianta si nici publica. Oleg Panteleyev, editor sef la Aviaport.ru a spus ca CSA este cel mai valoros activ pe care Aeroflot a pus ochii vreodata datorita bunei pozitii in Estul Europei. In ultimul an, traficul de pasageri a crescut cu 2,2%, dar a scazut cu 1,3-4,6% in perioada Octombrie-Noiembrie.
Totusi, National Reserve Corporation, banca detinuta de miliardarul alexandr Lebedev detine 28% din actiunile Aeroflot si nu sprijina ideea ca gigantul rus sa cumpere 92% din compania ceha. „Noi credem ca in actualele conditii dificile este nerezonabil ca sa impovaram compania (Aeroflot) cu noi datorii” zice Lebedev. Desigurm miliardarul a propus Aeroflot ca daca are nevoie de o companie europeana, sa cumpere nemteasca Blue Wings, unde Lebedev detine un pachet de actiuni. Cum decizia statului rus, care detine 51% din Aeroflot este cat se poate de clara, Lebedev vrea sa scape de titlurile sale la Aeroflot, si a oferit procentele sale la schimb pentru cele 25,5% detinute de Guvernul rus la compania rivala S7, plus o diferenta de 375 de milioane de dolari. Asta pentru ca ii e clar ca rusii nu vor cumparari de companii pentru a face profit, ci pentru control si noi mijloace de a face presiuni. Nu de alta, dar Cehia este acum la presedentia UE pentru 6 luni... Aeroflot este „un activ strategic, un port drapel al Rusiei” zice Roydel Stewart, analist la Alfa Bank.
Dar stiti cine conduce Aeroflot? Pai presedinte al consiliului de administratie este Igor Levitin, ministrul rus al Transporturilor, iar directorul general este Valery Okulov, ginere al fostului presedinte rus Boris Yeltsin. Desigur, pentru a vedea cat de politica este decizia de a cumpara CSA trebuie sa spunem ca Roydel Stewart zice ca Aeroflot are prea multi angajati pentru a lucra eficient. In paranteza fie spus, ilustra necunoscuta S7 a licitat acum o luna pentru Austrian Airlines, dar austriecii s-au pus la adapost incredintand compania catre Lufthansa. Atat Aeroflot, cat si S7 sunt pline de datorii, Aeroflot avand de dat creditorilor 608 milioane de dolari, iar S7 vreo 411 milioane, dupa cum zice Uralsib Financial Corp.
Desigur, Aeroflot este profitabila in esenta sa. Dar sa vedem cum. Pe prima jumatate a lui 2008 a avut un profit de 72 de milioane de dolari, iar la 9 luni era de 227 de milioane de dolari, mai mult fata de prognozatul 191 milioane. Oare ce se schimbase atat de mult? Pai a fost vara si s-a calatorit mai mault. Si a fost FAS, care este autoritatea rusa anti-monopol a inceput o „investigatie” asupra companiilor care produceau si distribuiau carburanti pentru aviatie pe motiv de preturi mari la kerosen. Investigatia a inclus LUKoil, TNK BP, dar si GazpromNeft- bratul petrolier al Gazprom, Surgutneftegaz- unde Vladimir Putin are actiuni sau Rosneft, cel mai mare producator rus de stat. Desigur, TNK BP si Gazprom Neft au fost gasite in afara legilor competitiei, dar Surgutneftegaz nu.
Ulterior, in noiembrie, Aeroflot a convenit cu companiile petroliere preturi fixe. Si evident mici. Directorul general Valery Okulov zicea atunci ca acordul „va fi o metoda eficienta pentru ca compania sa fie mai flexibila in planificarea cheltuielilor de combustibil si va oferi un grad de siguranta impotriva fluctuatiilor preturilor”.
Mai pe sleau, ca la Ministerul Programarii din vremuri de trista amintire, profitul este directionat dinspre petrol catre aviatie. Care Aeroflot beneficiaza in 2009 si de plati 300 de milioane de dolari dintr-un total de 500 de milioane de dolari anual, colectati anual de la companiile aviatice din UE pentru zboruri peste Siberia. Comunicatele spun ca discutiile despre aceste „taxe” se vor relua dupa ce Rusia va accede la Organizatia Mondiala a Comertului. Intre timp, isi permite, ca nimeni n-are ce sa-i faca. Restul de 200 de milioane de dolari sunt dati catre Federal Air Navigation Authority (Rosaeronavigatsia) si Federal Air Traffic Agency (Rosaviatsia). Ce mai conteaza ca taxele acestea dau avantaje competitive pe piata rusa, dupa cum zice Boris Rybak, seful companiei de consultanta aviatica Infomost. Ce, aici e democratie?
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu