miercuri, 7 ianuarie 2009

Gazprom ne scumpeste benzina




Criza gazelor
pe ruta Rusia-Ucraina face ca Gazpromul sa ne scumpeasca indirect benzina.
Nu, nu e nicio minciuna, Gazprom, desi produce gaze naturale, ne face sa scoatem mai multi bani pentru orice. Cum pretul marfurilor a ajuns la minime istorice, taica Putin a pus la cale o revolutie pentru a-si salva oligarhii stransi cu usa la plata de obligatiuni. De exemplu, pentru 2009 holdingurile ruse au de plata obligatiuni corporatiste ajunse la maturitate in valoare totala de 110 miliarde de dolari, dublu fata de cat au impreuna companiile din Brazilia, India si China. Dar Putin nu-si ajuta numai oligarhii, care oricum fac ce spune el, ca altfel n-ar fi oligarhi, ci isi ajuta chiar compania de stat Rosneft, care a contractat un credit de 22 de miliarde de dolari in 2007 pentru a cumpara activele Yukos, masura prin care a devenit chiar cel mai mare producator rus de petrol.

Schema este simpla: din datoria de 2 miliarde de dolari a Naftogaz catre Gazprom, ucrainienii au zis prin toamna lui 2008 ca au platit 1,5 miliarde de dolari. Intre timp, Gazprom tot ameninta Ucraina ca „statele din Asia Centrala i-au cerut preturi mai mari la gaze din cauza scumpirii barilului” si ca atare Ucrainei i se vor furniza gaze la 250 de dolari pe mia de metri cubi. |n ultima parte a lunii decembrie, Gazprom a jucat un teatru perfect. In principal n-a confirmat intrarea in conturi a sumei de 1,5 miliarde de dolari. Apoi, a trecut la santajul pretului aproape zilnic, cadentat si tocat marunt: initial, oferta rusilor era de 250 de dolari, dupa care pretul a urcat la 370 de dolari pe mia de metri cubi, iar ulterior la 418 dolari, cat e media europeana. Apoi Alexei Miller, directorul general al Gazprom a ridicat oferta- 450 de dolari pe mia de metri cubi.

Dupa care a oprit furnizarea prin conducte. Cum in Europa sunt state mult mai dependente de gazul rus decat Romania, ca noi avem 60% productie de la Petrom si Romgaz, gen Bulgaria sau Slovacia- cu dependente de 100%, in miez de iarna incalzirea trebuie sa ser faca pe combustibili alternativi. Centralele cu gaz ard cel mai bine pacura. Petrom ne zice ca are 75.000 de tone pe care sa le vanda. Dar in toata Europa, situatia e mult mai grea. Italia foloseste cam 90% din centrale pe gaz pentru a produce atat curent cat si caldura.

Ca atare se importa pacura. In cantitati industriale. Frontline Ltd, cea mai mare companie de transport cu tancuri petroliere din lume a anuntat ca 25 de super-tancuri, fiecare putand cara cate 2 milioane de barili de titei sunt deja acontate pentru a furniza marfa in Uniunea Europeana. Si mai cauta sa inchirieze alte 10. Iar cele 35 de super-tancuri petroliere reprezinta 7% din flota mondiala de „portavioane de petrol”.

Pentru ca statele europene au nevoie sa se incalzeasca si sa produca energie electrica, petrolul trebuie transportat la rafinarii pentru a scoate din el pacura. Ca atare, pretul petrolului pe bursele internationale a crescut cu 33% de la finele anului 2008, de cand criza dintre Rusia si Ucraina s-a acutizat. De la 36 de dolari pe baril, azi este 48 de dolari pe baril. Cum intre timp, benzinarii scazusera preturile la benzina si sub 3 lei pe litru, cresterea barilului va fi o buna oportunitate sa scumpeasca atat pacura vanduta centralelor electro-termice (CET) si a benzinei. Iar acum ne aflam in menghina Gazprom- Rosneft-Gazprom Neft.

Capisci?

Niciun comentariu: