miercuri, 14 ianuarie 2009

Putin i-a santajat cu gazul intai de toate pe rusi




Economia rusa bazata pe monopolul sau controlul resurselor naturale (petrol, gaze, carbuni, metale) da semnele falimentului. Vladimir Putin, premierul rus s-a pacalit pe el insusi si nu vrea sa arate. Si in proces i-a pacalit si pe rusii simpli. In 2003, Putin instaura un fel de „pact” social prin care ii imbarbata pe rusi ca-si vor vedea din nou lustrul gloriei pierdute si pornea la recucerirea finantelor si economiei mondiale.

Pana in anul de gratie al crizei, Rusia a facut o rezerva de cam 573 de miliarde de dolari din imensele taxe de export la gaze si petrol. Care taxe au sufocat productia de hidrocarburi iar companiile, inclusiv gigantii de stat Gazprom, Rosnef sau Zarubezhneft sa lase ma moale cu explorarea si extractia din noi campuri. Cum barilul de petrol, dupa care se invarte Pamantul, a scazut de la 147,5 dolari pe baril in 11 iulie 2008 la 38 de dolari, companiile ruse, si asa angajate cu enorme credite, obligatiuni si planuri s-au vazut in incapacitate de plata. Gazul n-a fost nici motiv de facut bani, si nici motiv de mandrie. Acum, companiile trebuie sa exporte mai mult ca sa faca aceiasi bani. Dar exista in lume si o criza financiara, asa ca in mod normal clientii economisesc. Iar Gazprom si Rosneft simt cum li se topesc picioarele. Daca acum un an, fiecare european simtea in ceafa respiratia celor doua structuri, acum acesti banii din gaze naturale si petrol nu ajung pentru salvarea economiei nationale.

Rusiei intentioneaza sa dea industriei auto acum ajutoare de 6,5 milioane de dolari de la VEB, banca nationala de dezvoltare a Rusiei. Vladimir Dmitriyev, presedintele VEB enumera recent cine sta la coada pentru bani: Fabrica de Motoare de la Yaroslavl- care vrea 398 milioane de dolari, Sollers (ce produce masini Fiat, Isuzu, SsangYong si UAZ in Rusia)- cere 163 de milioane de dolari, Kamaz – cel mai mare producator de camioane- solicita 54 de milioane de dolari. General Motors are si ea 3 fabrici in Rusia. GM are o companie mixta cu AvtoVAZ unde produce Chevrolet Niva la fabrica din Togliatii iar in enclava baltica Kaliningrad asambleaza modele Chevrolet, Cadillac si Hummer. In noiembrie a mai deschis o fabrica la Sankt Petersburg. Ford si Renault au si ele fabrici in Rusia, Toyota a deschis o fabrica in decembrie trecut iar Hyundai, Suzuki si Nissan contruiesc acum uzine in nord-vestul tarii. Ba chiar Rusia a impus majorarea taxelor vamale la masinile importate, ceea ce ii mai pune niste piedici in ideea de a adera la Organizatia Mondiala a Comertului (OMC).

Fragilitatea Rusiei se vede si din faptul ca exporturile de armamant, unele dintre cele mai mari din lume bat cu indarjire pasul pe loc. De exemplu, Fortele Aeriene Ruse au primit inapoi din Algeria 34 de avioane de lupt` MiG29 SMT si MiG 29 UBT, pe care aAlgeria le-a refuzat.Rosoboronexport, monopolul rus de export al armelor avea un contract de 1,3 miliarde de dolari in martie 2006, ca parte a unui acord de cooperare militara de 8 miliarde de dolari.


Economia rusa este atat de in pericol in baza sa ca VEB preia acum actiuni de zor la foarte multe companii pentru a face injectii de capital. In 29 decembrie a anuntat ca va cumpara actiuni la producatorul de energie OGK-1, pentru 587 de milioane de dolari, dupa ce privatizarea sa a esuat pentru ca UES, compania integrata de electricitate a cerut 5 miliarde de dolari pe OGK-1. Banii ii sunt neaparat necesari pentru a construi noi grupuri in 2009. OGK-1 are peste 300 de milioane de dolari datorie. De asemenea, furnizorii de electricitate rusi sunt amenintati cu falimentul, precum arata The Moscow Times. Numai distributiile de energie au nevoie de 1,1 miliarde de dolari ca refinantare a imprumuturilor scadente in ultimul trimestru al lui 2008 iar consumatorii, industriali in principal, intarzie din ce in ce mai mult plata. Numai distribuitorul Vologda are 474 de procese ca sa-si recupereze datoriile. La producatorii OGK-2 (controlat de Gazprom) si Mosenergo peste 80% din echipamente sunt expirate ca durata de viata. Moscow Integrated Power Company, controlat cu 84% de autoritatile locale, a anuntat ca va suspenda investitiile de 7 miliarde de ruble si va cauta refinantare pentru 6 miliarde de ruble, adica peste 400 de milioane de dolari. In plus, grupul Sintez, detinut de senatorul rus Leonid Lebedev a pierdut intr-o curte de arbitraj la Londra un proces de 1,4 miliarde de dolari cu nemtii de la RWE referitor la producatorul rus TGK-2.

Si totusi, cu atatea probleme in sectorul energiei electrice, Inter RAO, compania integrata rusa de stat, a anuntat ca va cumpara in urmatorii 2 ani de 5,5 miliarde de dolari alte companii in America Latina, Asia si Africa. 
Gazprom a cerut de la stat un imprumut de 3,6 miliarde de dolari pentru 2009 pentru a-si finanta companiile de electricitate, OGK-2, OGK-6 si TGC -1. Si totusi, Gazprom Neft, bratul petrolier al gigantului, a cumparat in noiembrie 50% din Tomskneft pentru 3,7 miliarde de dolari. Si nu pentru ca ar avea cine stie ce nevoie, dar le-a cumparat de la Rosneft, celalalt gigant de stat din sectorul petrolier, care are si el nevoie disperata de bani pentru a-si plat imprumuturile. In iulie, Roseft vanduse cealalta jumatate din Tomskneft catre VEB...

Gazprom a oprit gazul catre Europa de 7 zile, pentru care a pierdut aproape un miliard de dolari. Principalele state lovite: Bulgaria, unde statul face cu Gazprom gazoductul South Stream, oleoductul Burgas-Alexandropolis iar Atomstroiexport le construieste o centrala nucleara de 4 miliarde de euro la Belene. Alti loviti: Serbia- ce a dat rusilor de la Gazprom Neft compania de stat petroliera NIS la pret de nimic si face South Stream, Bosnia- unde Zarubezhneft detine rafinaria de la Brod, Austria- unde OMV detine in comun cu Gazprom (50-50% hubul gazifer de la Baumgartden), Ungaria- unde ieri s-a declansat prima alarma de poluare asupra Budapestei din cauza folosirii pacurii in locul gazului, desi MOL participa la South Stream, Grecia- care participa la South Stream, Slovacia- prin care trec conductele de tranzit ruse, Cehia- care detine presedentia Uniunii Europene. Fostele state comuniste privesc de obicei cu ochi buni „pe fratii rusi”, insa acum situatia s-a schimbat total dupa cum arata International Herald Tribune. In Serbia s-au ars in demonstratii steaguri ale Rusiei. In Bulgaria se reconsidera politica externa.

Dar asta nu-l opreste pe Putin sa vizeze tot mai multa infrastructura energetica. Intr-un interviu dat postului tv german ARD, Putin spune ca Gazprom ar participa la privatizarea Naftogaz. Iar Viktor Iuscenko, presedintele ucrainian exact asta spune ca urmareste Rusia. La momentul urmator, Viktor Yanucovich, fost premier pro-rus si liderul Partidului Regiunilor a cerut demisia Guvernului si demiterea lui Iuscenko. Ca sa se inteleaga clar ca nimic nu e intamplator, pe alt coridor energetic, in Georgia, Kakha Dzaganiya, membru al Partidului Muncitorilor (pro-rus bineinteles) l-a acuzat pe presedintele Mikheil Saakashvili ca a furat 90 de milioane de dolari din buget. Banii ar fi fost destinati asigurarilor medicale pentru oamenii cu venituri mici, dar au intrat pe mana Irao, compania de asigurari a fratelui lui Sakashvili. Presedintele georgian a ramas inca in functie desi Rusia a invadat Georgia in august pe motiv de agresiune asupra Osetiei de Sud si Abhaziei. Motivul real este ruta coridoarelor energetice. Prin Georgia trece oleoductul Baku-Tbilisi-Ceyhan si gazoductul Baku-Tbilisi-Erzurum, unde ar trebui sa se conecteze cu Nabucco. Iar Putin zice ca dupa ce l-a sunat pe presedintele Traian Basescu, acesta i-a impartasit ideea ca Ucraina e vinovata!!!... 

Cristian Sima, presedintele WBS a mai spus si el la Realitatea TV aseara ca la bursa de marfuri de la Chicago in decembrie pretul gazului a scazut pentru ca niste intermediari sa cumpere gazul cu livrare in 2 luni la pret de chilipir. Imediat in 1 ianuarie, pretul a urcat iar speculatorii si-au marcat niste profituri de 350 de milioane de dolari. Intamplator, intermediarii erau rusi, ceea ce arata ca stiau ce planuia Putin cu criza... Imediat Securities and Exchange Comission (SEC) s-a autosesizat si a inceput o investigatie. Bineinteles a blocat platile.
Iar problema cea mare a Gazprom este ca nu are unde depozita pentru mai mult de 10 zile productia calculata pentru exporturile prin Ucraina, care sunt de peste 350 de milioane de metri cubi zilnic.

Partea cea mai frumoasa e ca, desi cu economia in bete, chelului tichie de margaritar ii trebuie. Astfel ca si putinii bani pe care ii produce Rusia, ii da pe tot felul de fantezii. Staful General al Armatei ruse a anuntat ca nu va renunta la testele cu rachete balistice intercontinentale Bulava, desi in 23 decembrie, un test a esuat. Precedentul test a avut loc pe 28 noiembrie, cand racheta lansata de pe submarinul Dmitry Donskoi din Marea Alba a lansat racheta ce a ajuns pana in peninsula Kamchatka la 6.700 de kilometri distanta. Bulava poarta 10 focoase nucleare si poate atinge tinte aflate la 8.000 de kilometri. Trebuie sa intre in dotarea armata a Rusiei exact in acest an.

Rusii mai vor sa faca un set record de misiuni in spatiu in 2009, cu un total de 39 de lansari ale RosKosmos, fata de 26 in 2007 si 27 in 2008. Se doresc 4 misiuni cu oameni la bord, in loc de 2, si 6 lansari de nave Progress catre Statia Spatiala Internationala (ISS), in loc de 4. Sistemul Glonass de sateliti are 19 sateliti, din care 16 operationali, 2 in mentenanta si 1 ce va fi retras. Dar are nevoie de 18 sateliti pentru servicii continue de navigatie deasupra teritoriului rus si 24 pentru a furniza servicii in toata lumea. Circa 2,6 miliarde de dolari vor fi alocati pentru sateliti. Pana in 2011, numarul acestora trebuie sa ajunga la 30.

Niciun comentariu: