joi, 12 februarie 2009

Tarom se extinde desi pierde pasageri


TICHIE DE MARGARITAR- Pe timp de criza Tarom isi mareste flota cu 10 avioane, desi numarul de pasageri si gradul de ocupare au scazut fata de 2007 iar situatia nu arata semne de imbunatatire. Compania vrea sa cheltuiasca 278 de milioane de dolari pe noi avioane. In actualele conditii, compania romaneasca ar putea ajunge pe mana rusilor de la Aeroflot, care vor sa preia cat mai multi operatori europeni, dupa maghiara Malev, rusii participand si la licitatia pentru Czech Airlines. Asta dupa ce s-au retras din cursa pentru Alitalia in vreme ce S7, o companie de stat rusa si necunoscuta pierzand recent cursa pentru Austrian Airlines in fata Lufthansa.  

In timp ce foarte multi dintre contracandidatii europeni au pierderi din cauza supra-extinderii si a scaderii gradului de ocupare, Tarom paseste pe acelasi drum, avand in plan sa isi mareasca flota cu inca 11 avioane in 2009, dupa ce acum doua saptamani a mai receptionat un Boeing 737-800 inchiriat pe o perioada de cinci ani.

Oficialii companiei declarau in toamna anului trecut ca Tarom are programate si achizitiile a 2 aeronave ATR 72-500, in vreme ce fostul ministru Orban spunea ca se cumpara, de fapt, zece si de alte tipuri. „Tarom va achizitiona, anul viitor (2009- nr), patru aeronave Airbus, patru Boeing si doua aparate ATR”, declara Ludovic Orban in data de 30 septembrie, la doua saptamani dupa colapsul Lehman Brothers si dezastrele de la AIG si Merrill Lynch. „Suntem in faza de achizitie pentru anul viitor a patru Airbus-uri, patru Boeing-uri si doua ATR-uri, determinata de previziunile ritmului de crestere a traficului de pasageri”, spunea Orban. Tarom motiva decizia de inchiriere ale celor 3 Boeing 737-800 si de cumparare a celor doua ATR -uri pe fondul cresterii substantiale a numarului de pasageri transportati. Compania vrea sa treaca prin criza majorandu-si flota pana la 30 de noi avioane pana in 2012.

„Avem un proiect de evaluare a flotei existente, pentru ca avem niste avioane vechi care consuma cu 27% mai mult combustibil decât cele din noua generatie. Este vorba de patru aparate Boeing 737-300 si sapte ATR 42. Le-a venit si lor rândul sa fie inlocuite”, a spus si Ruxandra Brutaru, noul director general al Tarom. Ea a precizat ca un aparat de tip Boeing 737-300 nou costa intre 38 si 42 milioane dolari, in timp ce un ATR nou costa in jur de 18 milioane dolari. Ceea ce inseamna ca Tarom vrea sa cheltuie 278 de milioane de dolari, plus dobanzile aferente.


Scaderi pe linie
Tarom face „economii” de criza prin marirea flotei, pe baza unor prognoze care arata cresteri pe aceste segmente, in ciuda unor rezultate recente care arata contrariul. Potrivit datelor Asociatiei Companiilor Aeriene Europene (AEA), operatorul roman a avut in perioada ianuarie- octombrie un grad de ocupare de 63,3%, in scadere cu 5,6 puncte procentuale fata de intervalul similar din 2007, conform Mediafax. Raportat la numarul de pasageri, Tarom se claseaza pe locul 24 intre cei 32 de operatori europeni inclusi in statistica. in luna octombrie Tarom a transportat 151.200 de pasageri, in scadere cu 5,6% fata de aceeasi luna a anului trecut, iar gradul de ocupare a fost de 58%, mai mic cu 8,2 puncte.

Mai mult, compania opereaza sub media europeana, care indica un grad de ocupare de 76,5%. {i rata de scadere este mai mica la nivel european fata de cea a Tarom, respectiv de 1,4 puncte procentuale, fata de 5,6 puncte la operatorul roman. Conform datelor AEA, date publicitatii in 23 ianuarie, gradul de ocupare al Tarom in noiembrie a ajuns la doar 52%.

Rusia vaneaza transportatori aerieni
Extinderea si datoriile Tarom ar trebui sa dea de gandit guvernantilor nostri, pentru ca situatia financiara a Tarom va impinge in curand compania romaneasca la cautarea unui partener extern pentru a evita falimentul. Nu de alta dar pe 2008, Tarom sigur e pe pierdere...
Plus ca statul rus vaneaza preluarea de mai multe luni preluarea de transporatori aerieni din Europa. Aeroflot vrea sa cumpere Czech Airlines si a participat la licitatia pentru Alitalia, mai putin cunoscuta a S7 a vrut sa achizitioneze Austrian Airlines, si, nu in ultimul rand banca rusa de investitii VEB a preluat compania maghiara nationala Malev.
Gigantul rus Aeroflot are nevoie de o companie europeana, reprezentantii sai declarand despre recent achizitionata Malev ca va fi „un partener strategic”.

Vneshekonombank (VEB) va deveni proprietarul Malev in cateva zile, potrivit oficialilor sai, aceasta fiind cea de-a doua achizitie in strainatate in decursul acestei luni, potrivit The Moscow Times. Conform sursei citate, Aeroflot ar putea conduce compania maghiara.
Intelegerea privind Malev a sosit in data de 24 ianuarie, dupa ce Boris Abramovich, principalul actionar al Malev nu a reusit sa returneze banii pe care ii imprumutase de la VEB in februarie 2007 pentru a cumpara 49% din titlurile transportatorului ungar. VEB este unul dintre principalii creditori ai Malev, aceasta din urma luand un imprumut de 39 de milioane de dolari pentru a-si finanta cheltuielile si imbunatati lichiditatile. Conform Kommersant, Abramovich s-a imprumutat de 102 milioane de dolari de la VEB pentru a cumpara actiunile Malev, cu care a si garantat imprumutul.

Viktor Zubkov a spus ca Malev va fi un „partener strategic” al Aeroflot, in timp ce Irina Dannenberg, o purtatoare de cuvant a companiei ruse preciand ca Aeroflot „ar putea participa la managementul companiei”. VEB a mai achizitionat in aceasta luna Prominvestbank, a 6-a banca ucrainiana, pentru 150 de milioane de dolari si vrea sa pompeze alti 700 de milioane de dolari in aceasta.

Inglodati in datorii
Aeroflot a licitat in 2007 pentru Alitalia, dar s-a retras din cursa din lipsa informatiilor despre companie si datoriile acesteia. Aeroflot participa acum si la privatizarea a 92% din Czech Airlines (CSA). Reprezentantii gigantului rus au spus ca oferta va fi depusa impreuna cu un partener financiar. Yelena Sakhnova, analist la VTB Capital evalueaza compania CSA la 800 de milioane de dolari, astfel ca 92%, Aeroflot ar fi 735 de milioane de dolari. Totusi, pretul va fi mult mai mic deoarece CSA are datorii.

Oleg Panteleyev, editor sef la Aviaport.ru spune, citat de Ria Novosti, ca CSA este cel mai valoros activ pe care Aeroflot l-a dorit vreodata datorita bunei pozitii in Estul Europei. Moscow Times precizeaza ca trecerea Malev sub proprietatea VEB „ar putea aduce sinergii Aeroflot” daca aceasta va castiga pachetul oferit la mezat de cehi.
Celalalt transportatoru rus de stat, S7, a licitat acum o luna pentru Austrian Airlines, dar austriecii au incredintat compania catre Lufthansa. Aeroflot are datorii de 608 milioane de dolari, iar S7 alte 411 milioane de dolari, potrivit datelor Uralsib Financial Corp.

Deci cam cand sa ne asteptam ca Tarom sa ajunga pe mana rusilor?

Niciun comentariu: