luni, 25 mai 2009

Profit pe moartea angajatilor




Bancile
americane fac pe numele salariatilor asigurari de viata in care angajatorii sunt beneficiarii pentru a-si finanta bonusurile exagerate pe care le dau managerilor sau lucratorilor. Tactica, putin cunoscuta, a fost prezentanta pe larg in Wall Street Journal.

Situatia e simpla: in timpul bulei imobiliare, bancile au cumparat enrom de multe asigurari de viata pentru angajatii lor. Banca depune banii in conturi mari iar asigurarile actioneaza practic ca niste pensii private. Banii circula ulterior cu alte investitii (in actiuni, obligatiuni, fonduri mutuale, fonduri speculative etc) care sunt fara taxe. Si se inmultesc. Cand angajatul/fostul angajat/pensionarul moare, banca primeste mari sume de bani conform contractelor.
Bancile americane aveau un total de 112,3 miliarde de dolari in asigurari de viata asupra angajatilor proprii la finele lui 2008, aproape dublu fata de cele 65,8 miliarde de dolari din 2004.

Bank of America avea la finele primului trimestru asigurari de 17,3 miliarde de dolari (incluzand aici 1 miliard de dolari de la Countrywide), Wachovia Corp avea 12 miliarde de dolari, JPMorgan avea 11,1 miliarde de dolari (din care 5 miliarde de dolari de la Washington Mutual) iar Wells Fargo de 5,7 miliarde. Wachovia a ajuns in mana Wells Fargo in toamna anului 2008.
Familiile angajatilor s-au plans ca bancile n-ar trebui sa profite de moartea celor dragi lor. Conform estimarilor, in urmatoarele decade, bancile vor avea beneficii de 400 de miliarde de dolari din moartea angajatilor.

Pentru a fi atractive, bancile ofera o mica parte din posibilii bani castigati asiguratilor, bani care in esenta trebuie sa ajunga la familiile lor dupa moarte. Dar acoperirea pentru angajat se termina cand oamenii parasesc institutia respectiva.
Si alte companii din SUA au astfel de polite de asigurare de viata, precum AIG, Fannie Mae, Freddie Mac, , Kimberly-Clark Corp si Tyson Foods, Inc.

Niciun comentariu: