joi, 18 decembrie 2008

Pe cele mai influente companii le doare-n criza




“Puterea dureaza 10 ani
, dar influenta nu mai mult de un secol” zice un proverb corean. In anul crizei, cele mai influente companii din lume isi cresc cota de piata, impun trenduri si schimba viata oamenilor simpli.

Anul in care veneratilor Wall Street-ului li s-au inmuiat picioarele de atata stat pe tron, a adus un nou val de companii a luat fata tuturor. O data venerate printre investitori sau fani, Lehman Brothers sau AIG s-au prabusit. Morgan Stanley si Goldman Sachs s-au trezit niste colosi cu picioarele de lut cu pierderi de peste 2 miliarde de dolari numai intr-un trimestru. Pana si General Electric a apelat la banii lui Warren Buffett, iar infailibila JP Morgan a inceput sa emita obligatiuni garantate de stat.

Companii despre care lumea credea ca sunt de nezdruncinat din domeniile lor se vad acum in urma unor rivali mai nastrusnici. General Motors- inima auto a Americii, Sony- plamanul tehnic al Japoniei sau Microsoft- creierul software al industriei computerelor sunt acum carne de tun pentru Toyota, Apple sau Google.

Omul crizei e altul, societatea se schimba rapid iar gigantii statici pierd. Influenta asupra societatii nu se mai traduce acum in puterea asupra cumparatorilor nu asupra mediului politic prin prisma contractelor cu statul. Revista americana Business Week a alcatuit un top al celor mai puternici giganti ai lumii de azi, a caror putere o simte fiecare in poftele lui, dorintele lui, frustrarile lui sau bucuriile lui.

Pe primul loooooc, cu vanzari anuale de 24 de miliarde de dolari si cu un infinit simt al schimbarii se afla Apple. Magia lui Steve Jobs se vede in iPhone, iPod, iMac si in Panther, sistemul de operare al Mac-urilor. Apple a vandut 13 milioane de telefoane in ultimele 18 luni, cu Samsung, LG si Blackberry straduindu-se din rasputeri sa recreeze touch screen-ul de la iPhone.
Urmatoarea pozitie este ocupata de Unilever, producatorul de sampoane si detergenti vanzand de 52 miliarde de dolari. Acum 3 ani, Unilever a creat o comunitate de spalatorii gratis in havelele din Sao Paolo pentru a-si promova marca Omo. Acum are 70% din piata braziliana. A ajutat oamenii saraci sa faca economii pentru a-i cumpara propriile produse, strategie geniala.

JP Morgan Chase ocupa ultimul loc al podiumului cu vanzari anuale de 64,5 miliarde de dolari. “Dimon-ul” de pe Wall Street (James Dimon- directorul general) s-a ales din criza cu achizitia pe banii americanilor de rand a Bear Stearns si a Washington Mutual.
WalMart, cu vanzari de 379 miliarde de dolari intr-un singur an, de o data si jumatate cat produce toata Romania, sta pe locul 4. Peste 100 de milioane de americani, o treime din populatia tarii, cumpara produse de la WalMart infiecare saptamana. Dar politica sa preturi mici a adus critici pentru ca 2 milioane de lucratori ai companiei au salarii de nimic. Plus ca e si poluatorul cu cel mai mare ritm de crestere din lume.

Pe locul 5, News Corporation ia fata tuturor. Rupert Murdoch aduce acum stirile la milioane de oameni din intreaga lume. “Aceasta e o companie care vede dupa colt” zice Jessica Reif Cohen, analist la Merrill Lynch. Retelele sociale au fost impenetrabile pentru media pana Murdoch a intrat acolo cu 580 de milioane de dolari cumparnd MySpace. China la fel, iar Murdoch a ajuns acolo. Vinde anual continut media de 33 de miliarde de dolari. BSkyB, New York Post, Fox News, The Sunday Times, Wall Street Journal, Vedomosti sunt din grup.
Toyota e pe 6, cu vanzari mondiale de 283 miliarde de dolari. Jeffrey Liker, profesor la University of Michigan spune ca Toyota este “probabil cea ami copiata companie din lume” pentru eficientizarea activitatilor dupa model japonez. Are peste 1.000 de patente de vehicule hibride si se asteapta sa vanda un million de masini hibride in 5 ani.

Saudi Aramco, ilustri necunoscuti vand anual de 210 miliarde de dolari. In fiecare zi compania expediaza 8 milioane de barili cu petrolierele catre intreaga lume. Compania, detinuta de familia regala saudita, sustine intreaga tara.
Monsanto arata cat de contradictiv e omul. Desi multi o considera o plaga pentru produsele modificate genetic, compania vinde anual de 8,6 miliarde de dolari. Daca nu ai seminte modificate genetic de soia sau porumb de la ei nu poti rezista financiar deoarece productia la hectar e mult superioara. Chiar si UE care a introdus interzicerea de soia modificata, importa cantitati enorme de furaje ..modificate genetic.
De Huawei, nimeni din afara Chinei n-a auzit. Compania face tot felul de echipamente de retea, mobile, care ii aduc venituri anuale de 12,6 miliarde de dolari. “Daca concurezi cu Huawei Inc, concurezi cu China Inc” spune Wim Elfrink, vicepresedinte Cisco. Google inchide topul, cu venituri de 16,6 miliarde de dolari. Cel mai impresionat la Google este cum gandesc oamenii si cum reactioneaza companiile in urma lor. Gogule, probleme?

Un comentariu:

Anonim spunea...

Nu cred ca ai dreptate... si companiile acestea or sa aiba probleme mari de tot pentru ca aceasta criza va mai tine cel putin 2 ani. In timpul acesta salariile vor scadea intratat de mult incat vanzarile Apple vor scadea la jumatate... consider eu...